Sådan kan du holde dig sund med fitness

Når du tænker på motion, tænker du sikkert på anstrengende aktiviteter som løb eller cykling. Altså den slags aktiviteter, der får dig til at trække vejret hårdt, blive  helt rød i hovedet og dryppe af sved. Men aerobic aktivitet er kun en type træning, og selvom det er afgørende for at øge konditionen, er der faktisk tre andre typer træning, der også er vigtige. Heriblandt styrketræning, balancetræning og fleksibilitetstræning. Alle disse vil vi komme nærmere ind på herunder.

Aerobic

Aerobic træning, såsom løb, svømning eller dans, er aktiviteter, der fungerer godt for dit hjertekarsystem. De får din puls op og får dig til at trække vejret lettere. Denne type træning kan reducere risikoen for hjertekarsygdomme, type 2 diabetes og forhøjet blodtryk og kan endda mindske risikoen for kræft.

Styrketræning

Styrkeøvelser, såsom vægtløftning, push ups og mavebøjninger, arbejder omkring dine muskler ved at bruge modstand, som en håndvægt eller din egen kropsvægt. Denne type træning øger magert muskelmasse, hvilket er særlig vigtigt for vægttab, fordi magert muskler forbrænder flere kalorier end andre typer væv. Styrketræning gør altså musklerne stærkere, hvilket igen hjælper med at støtte og beskytte leddene – og dette kan hjælpe med at forhindre skader under træning.

Balance

Balanceøvelser forbedrer din evne til at kontrollere og stabilisere din kropsposition. Denne type træning er især vigtig for ældre og voksne, fordi balancen bliver værre med alderen. Men balanceøvelser kan være gavnlige for alle, inklusive folk, der har fået eller tabt en masse vægt eller dem, der bliver gravide, da det kan påvirke graden af tyngdekraften. I mellemtiden bruger balanceøvelser din muskelstyrke på en koordineret måde for at stabilisere dine bevægelser og kan også reducere risikoen for skader som ankelforstuvning.

Fleksibilitet

Fleksibilitetsøvelser strækker dine muskler og kan forbedre dit bevægelsesområde i dine led. De kan forbedre din fleksibilitet og reducere risikoen for skader under sport og andre aktiviteter.

Ideelt set bør du medtage alle fire typer overstående fitness til din træning. Men det betyder ikke, at du skal udføre fire separate træningsprogrammer. Du kan kombinere nogle øvelser sammen, såsom styrke- og balancetræning. Nogle træningsprogrammer, såsom yoga, indeholder også både styrke, fleksibilitet og balanceøvelser. Det kan også være en træning omfatter 30 min løb eller gåtur som aerobictræning, herefter udføres styrke- og balanceøvelser kombineret og afslutte ved at lave nogle statiske strækninger. Således kan alle fire elementer hurtigt og nemt inkorporeres.

 

Leder du efter nye kaffekapsler? Du kan finde Kaffekapsler fra Tassimo lige her.

Categories:

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *