Styrketræning; få en stærk krop og et sundt sind

Styrketræning er sundt for mange ting. Udover, at det selvsagt giver dig en stærk og måske endda tonet krop, er det godt for dit sind, dit hjerte og dit humør. Dit stofskifte bliver også bedre af styrketræning, og du får ligeledes mere energi. 

Er du i forvejen en fitnesshaj, er det bare at gå i gang med det, du ved, virker for dig. Er du derimod nybegynder og måske ikke helt tryg i et fitnesscener endnu, kan du give dig i kast med hjemmetræning. Den kan være ligeså god, som den i fitnesscenteret, da der er mange øvelser, du nemt kan lave hjemme uden at investere i diverse maskiner, vægte osv. Du kan bl.a. nemt lave squts, lunches, mavebøjninger, rygbøjninger, armbøjninger og planken derhjemme. Hvis du ikke føler, du er rutineret nok, eller hvis du er én af dem, der har svært ved at lave sit eget hjemmetræningsskema, så findes der en række apps, der har en god portion træningsidéer, ligesom du i mange tilfælde vil kunne finde gode træningsvideoer på nettet. Sæt dem på og træn til dem, så er det næsten som at være i et center med en træner foran dig. Det er ligeledes en god idé, hvis du ikke er helt sikker på, hvordan de forskellige øvelser bør laves. Derudover findes der en bunke gode træningshits på diverse musikstreamingtjenester.  

Sundt sind og stærk krop

Styrketræning er ikke kun sundt for den muskelgruppe, du træner. Det er godt for hele kroppen og sindet. Din evne til at forbrænde kalorier bliver forøget, når du styketræner, og det har en positiv indvirkning på dit stofskifte, som bliver bedre med træning. Styrketræning er også medvirkende til at forbedre din hjertekarfunktion, som er en væsentlig ting for en krop i balance. Ligeledes bliver en regelmæssig træning også en positiv ting for dit sind, da endorfiner, et stof i hjenen, der gør, man bliver glad, bliver udskildt ved træning. Det kan endvidere også være smertelindrende, så hvis du døjer med en række småskavanker, kan det være en ganske stor fordel. 

Vær realistisk i din træning

For ikke at gå død i styrketræningen er det altafgørende, at du sætter dig nogle mål, der er realistiske. Hvis du sætter dig for høje og uopnåelige mål fra starten, er der større chance for at køre træt i det. Du kan med fordel lave delmål, og når de er nået, kan du lave nye delmål eller fejre dem. Et delmål kan være, hvor mange sæt, du skal tage af en bestemt øvelse, eller hvor meget vægt, du vil arbejde hen mod at kunne løfte eller squatte med. 

Det er vigtigt at huske på, at du ikke bliver bodybuilder fra den ene dag til den anden, eller at du taber dig 20 kg på en uge. Find derfor ud af hvorvidt det er en stærkere krop, en bedre toning af musklerne eller et vægttab, der er dit mål, før du går i gang. På den måde er der også bedre mulighed for, at du opnår de ønskede resultater. Du bør heller ikke måle og veje dig for ofte, da ting tager tid, og hvis du f.eks. ønsker et vægttab, og går i gang med styrketræning, kan din vægt godt forblive, som den er, da muskler vejer mere end fedt, og et styrketræningsforløb vil omfordele nogle kilo på den måde, men derfor kan du godt blive tyndere og stærkere selvom du vejer det samme. 

Det er vigtigt, at du ikke gør din træning til en sur pligt. Styrketræning er din ven, og den gør mange gode ting for både din krop, dit sind og dit indre. 

Categories:

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *